Övergång från 1000 f.Kr.
Saul blev hård och kärlekslös. Till slut sa Gud åt Samuel att utse en annan till kung.
Poäng
Davids styrka låg inte i hans muskler och längd utan i hans tro på att hans Gud var med honom.
Superkort
Saul var en så dålig kung att Samuel behövde utse en ny. Gud säger till Samuel att utse den unge fåraherden David till blivande kung. Hans bröder verkade passa bättre, men Gud såg inte till det yttre utan till hjärtat.
När han ännu var ung besegrade han med Guds hjälp den jättestora soldaten Goljat. Flera år senare när kung Saul dör blir David kung. Han skrev många sånger till och om Gud som finns kvar i sångboken Psaltaren.
Exempel på hur du kan göra
Dramaförslag
Fortsättning från 25. 1000 f.Kr. Saul sitter på sin tron.
Roller
Samuel: Instruktör
Berättare: instruktör (samma som Samuel om du kör ensam).
Pappan: elev
David: elev
Saul: elev
Goljat: elev
David utses till kung
Samuel: (Lyssna med handen bakom örat.)
Ska jag gå hem till en viss pappa med många barn? Ok. (Gå till en elev som kan sitta kvar, fördel om den sitter långt ner på östra sidan om mittgången. Häng gärna på pappa-halsduken, eller annat.)
Hej! Samuel här. Gud har sagt till mig att en av dina barn ska bli kung så småningom. Oj, vad många barn du har! (Se dig omkring på klassen. Gå fram till någon.)
Är detta din äldsta son? Wow, vad stilig! Han blir en bra kung, eller hur Gud? (Lyssna, handen bakom örat)
Nähä? Du ser inte till det yttre, utan till hjärtat? Ok. Den här då? Oj, så klok han verkar vara! Han är det va? Eller hur Gud? (Lyssna)
Nähä? Du ser till hjärtat? Ok. Denne snabbe? Den starka? Den roliga? Bra på fotboll? Ingen av dem? Har du någon mer son?
Pappan: Just det ja! En liten. Han vaktar fåren.
Samuel: Bra! Hämta honom!
Pappan: Han är liten.
Samuel: Gud verkar inte tycka att det gör något att han är liten.
Berättare: När Samuel fick syn på den lille killen som hette David förstod han att det var han som skulle bli kung.
Samuel: Bravissimo! Honom ska vi ha! Gud ser till hjärtat och Gud ser att du litar på Gud och vill göra det som är rätt! Nu häller jag lite olja i håret på dig som ett tecken på att du ska bli kung när du blir stor. (Låtsashäll.) Det kallas att jag smörjer dig till kung, men det är hemligt än så länge. Ut och valla fåren igen du. Hej då!
David sjunger (Kan hoppas över)
(David och Saul är elever.)
Berättare: David vallade fåren i flera år. Han gillade också att sjunga och spela och skrev egna låtar.
Ibland blev Saul så arg att ingen kunde göra honom glad. Då hämtade man David så att han skulle sjunga och spela för honom. (Saul sitter på sin tron och ser arg ut. David går dit, låtsas spela harpa/gitarr och säger ”La la la”. Då brukar Saul-eleven börja skratta.)
Det funkade! En applåd för David! Nu får du gå till fåren igen. (Längst ner i klassrummet.)
David och Goljat
(Saul, David och Goljat är elever.)
Berättare: En gång kom den en stor armé från ett annat folk och anföll landet.
(Dra kungens tron åt östra sidan om mittgången.)
Kungens armé ställde upp sig till strid, det är ni på östra sidan.
Mitt emot dem stod den andra armén, det är ni på västra sidan.
En av fiendernas soldater var Goljat. Han var nästan tre meter lång.
(Ställ elev på stol, med t.ex. penna som enormt spjut.) Alla var rädda för honom.
David var för liten för att slåss, men hans pappa sa att han skulle ta med sig ost till sina bröder i armén. (David ställer sig bredvid Saul.)
Då ropar Goljat:
Goljat: (Viska till eleven.) Fegisar! Vågar ingen slåss mot mig? Det är väl för att ni bara har en enda gud? Vi har en massa gudar!
David: (Slår näven i bordet.) Nu får det vara nog! Vad håller han på med?
Berättare: David får veta att om någon besegrade Goljat skulle fienderna ge upp, men om Goljat vann skulle fienderna vinna och det judiska folket bli deras slavar.
David: Det fixar jag, med Guds hjälp!
Berättare: David tar fram sitt hemliga vapen. Det ligger i boken om David: 2 Samuelsboken. (Elev öppnar.)
En slunga! (Visa med något mjukt hur den funkar. Har du ingen slunga kan du ha 5 små stenar där, som David plockade till slungan.)
David ägde på att Kasta med sin slunga, och hade försvarat sina får mot lejon och björnar med den många gånger.
David går fram mot jätten Goljat, som lyfter sitt stora spjut. Då skjuter David iväg en sten (visa i slow motion) som träffar Goljat i pannan. Han ramlar ner med ett jättebrak och fienderna flyr.
(Berätta om uttrycket David & Goljat, spela gärna lite från Lalehs sång Goliat.)
Alla jublar och ropar ”David! David! David!” Alla utom en. Vem? Saul, som är sur och avundsjuk. David måste gömma sig i ödemarken i flera år för att inte bli dödad av sin egen kung. (David springer och gömmer sig under en bänk.)
Efter flera år dör Saul. En applåd för vår skådespelare! (Eleven sätter sig.)
Kung David
(En elev är David.)
Berättare: Alla ropar på deras nye kung. Vilket namn tror ni att de ropar?: ”David! David! David!”
(David sätter sig på tronen framme i mitten, får kungahalsduken, eller annat. Gör tecknet för David, kungakrona.)
David fortsatte att skriva låtar. De handlade ofta om hans Gud, eller var sånger till Gud. Många av hans sånger är faktiskt sparade i den här boken som heter Psaltaren (öppna…).
David var oftast en bra kung, men ingen är perfekt. Han gjorde en del dåliga saker också.
(Se manualen om du vill berätta om Batseba.)
Sedan ångrade han sig verkligen och bad Gud om förlåtelse. Det står mycket i Bibeln om att Gud förlät människorna om och om igen när de ångrade sig.
Till slut blev David gammal och dog. En applåd för vår skådespelare!
Efter David blev hans son Salomo kung.
Fler pedagogiska idéer
David och Goljat som film
David och Goljat finns som 4 minuters film på DVD:n ”Hjältar och hjälpare” King’s Kids.
Lång Goljat
Elev är Goliat på en stol med en enkel dräkt av lakan som går ända ner till golvet för att se lång ut.
Heja!
Eleverna kan heja på varsin sida; filistéerna (”Heja Goljat”) och israeliterna (”Heja David”). I början brukar filistéerna heja högst men sedan ändras maktbalansen.
Batseba
Det är spännande att berätta om Batseba, men det tar tid och är inte nödvändigt. Tänk i så fall på vilken poäng du vill få fram.
Psaltaren
Gör t.ex. något av detta:
– Läs lite från Ps 23.
– Sjung en sång som David skrivit texten på: ”Du omsluter mig på alla sidor”.
Kan du den inte finns den här:
- Låt dem gissa psalmen. Säg ungefär: ”Psalmer kallas sånger man sjunger i kyrkan. Enligt läroplanen (Lgr 11) ska ni lära er några psalmer. Kan ni denna?” Spela den blomstertid nu kommer, t.ex. på ett munspel som låg i boken.
Övergång till Salomo – Templet
När David blev gammal och dog blev hans son Salomo kung.