Övergång från Syndafall

Gud tyckte synd om människorna som fick leva i all avundsjuka, ondska, hat, bråk. Men Bibelns Gud hade en plan…

Poäng att få fram

Bibelns Gud ville hindra ondskan och rädda människosläktet, genom Noa och hans familj.

Superkort

Bibelns Gud ville starta om hela mänskligheten. Då kanske ondskan skulle försvinna, så att det skulle bli bra igen. Det kom en stor översvämning, men Gud hade sagt till Noa att bygga en stor båt, en ark. I den räddades Noas familj och minst en hane och hona av varje djur. Efter översvämningen lovade Gud att det aldrig skulle hända igen och satte upp regnbågen som ett tecken på det.

Exempel på hur du kan göra

Kort monolog
(Monolog, där du kan låta barnen gissa vem du är.)

Noa: Vad sa du Gud? Ska jag bygga en superstor a – r – k? Ark? En stor båt?
Men varför? … Jaha, för att det bli en superstor översvämning?
Men varför? … Jaha, för att du ska starta om hela mänskligheten?
Men varför? … Jaha, för att få slut på all ondska och hat och krig?
Men då kör vi!

Så kom översvämningen. Tack vare arken överlevde Noas familj och minst en hane och hona av varje djurart.
Efter översvämningen gjorde Bibelns Gud en stor regnbåge som ett tecken på att detta aldrig skulle hända igen. Gud slöt ett förbund med Noa, det betyder att de blev BFF, Best friends forever.

Dramaförslag helklass

Bibelns Gud tyckte synd om människorna som nu levde med all ondska, hat och krig. Gud behövde göra en omstart av hela mänskligheten så att det skulle kunna bli bra igen.
(Kan jämföra med att installera om en dator som fått virus. Då kan det hjälpa att radera allt och installera om allt från början. Då kan den börja fungera igen.)
De enda som fortfarande kände Gud och gjorde det som var gott var Noa och hans familj. Ta fram en elev som blir Noa.

Gud: Jag behöver starta om hela mänskligheten, så att det blir slut på all ondska och hat och krig. Du är ju bra på att bygga, eller hur?

Noa: Ja?

Gud: Du ska bygga en superstor båt, en ark, så att du och din familj blir räddad, och en hane och en hona av varje djurart. Ta på dig arbetshandskar och skyddsglasögon! Hela din familj behöver hjälpa till!
(Ta fram 7 elever, ställer sig i en stor ring längst fram. De blir båten som de andra sedan går in i.)

Arken är färdig! Nu ska två av varje djurart in. Vilka djur är ni två? Bra, gå in i arken! Och ni då?
Osv, tills alla är inne. Gör inget om det blir tre på slutet. Inga bör vara kvar och drunkna. Bra att ha med läraren i båten så det inte urartar.
När alla var inne började det regna.

När det slutat regna hade vattnet stigit högt över träden och bergen. Arken flöt omkring i flera månader tills – skaka på en bänk – arken gick på grund! Vattnet började sjunka undan.
(Berätta om duvan om du vill men fastna inte i detaljer.)
Till slut kunde Noa öppna dörren och med glada djurläten gick djuren ut ur arken och spred ut sig igen. Noas familj gick också ut ur arken.

Efter översvämningen gjorde Bibelns Gud en stor regnbåge som ett tecken på att det aldrig mer skulle bli en sådan stor översvämning igen. Gud sluter ett förbund med Noa, det betyder att de blev BFF, Best friends forever.

Variant för mer ”livlig” klass

Du vill få alla delaktiga, men det vara riskabelt med ett stordrama innan du lärt känna klassen, särskilt om du märker att klassen är lite stökig. Istället kan du ta fram bara Noa och låta hela klassen göra ljudeffekter när du berättar, t.ex.:
– Såga såga, bank bank!
– Låt som ditt favoritdjur!
– Regnljud (se under ”Fler pedagogiska idéer)

Fler pedagogiska idéer

Regnljud med klassen

Gör som jag:

  • Gnid handflatorna mot varandra (duggregn).
  • Knäpp med fingrarna (droppar).
  • Klappa med ett finger från varje hand, två fingar, tre, fyra (regnet ökar till spöregn).
  • Klappa med tre, två, ett fingrar (regnet minskar igen).
  • Knäpp med fingrarna, gnid händerna (regnet minskar och slutar helt).

Berättarpåse

Noa-berättelsen finns som berättarpåse.

Samla djur

Om du delade ut djur vid ”Skapelse”, som eleverna skulle ta hand om, kan barnen komma fram och lämna dem i någon slags ark.

Bikupor om Noa

Kom tillsammans med din bänkgranne på 4 ord som ni tycker beskriver Noa!

Övergång till Imse vimse

Nu har vi redan lärt oss några olika berättelser och det kommer många fler! Hur ska vi komma ihåg alla?