Övergång från Egypten
Efter 400 år blev han som var Farao då rädd för det stora judiska folket och bestämde att de skulle bli Egyptens slavar.
Poäng
Bibelns Gud lyssnade och svarade på folkets bön genom att sända en ledare till dem, Mose.
Bibelns Gud avslöjade för Egyptens befolkning att deras gudar inte var riktiga gudar.
Bibelns Gud befriar det judiska folket från fångenskapen i Egypten.
Gud ledde dem genom Röda havet, och visade att ingenting var omöjligt.
Superkort
När det judiska folket bott i Egypten 400 år och blivit ett stort folk, blir Farao rädd att de ska göra uppror. Därför gör han dem till slavar och beordrar dessutom att alla pojkbebisar ska kastas i floden Nilen. En mamma gömmer sin pojke Mose i vassen. Mose blev hittad av Faraos dotter och växer upp som prins i Egypten. När han blev vuxen använde bibelns Gud honom för att befria hela det judiska folket från slaveri genom 10 plågor. Genom Guds under lämnar de Egypten genom Röda havet som öppnar sig för dem. Äntligen fria! Därför firar det judiska folket än idag Pesach, judisk påsk.
Exempel på hur du kan göra
Dramaförslag 1
Hela Mose liv, del 1 av 3
Instruktör är Mose
Manuset fortsätter som Del 2 under ”10 Guds bud.” och Del 3 under ”Vandring”.
Förberedelser
Mantel till Mose utanför klassrummet. Se var diskborste och papperskorg finns. Flaska och kork.
Bakgrund
När Jakobs släkt bott i Egypten 400 år och blivit ett stort folk, det judiska folket, blir Farao rädd att de ska göra uppror. Därför gör han dem till slavar och beordrar dessutom att alla pojkbebisar ska kastas i floden Nilen. Nu kommer ni träffa en person från den tiden och ni får försöka komma på vem det är. Säg inte högt, det är kul om kompisarna får komma på det själva.
Instruktören går ut, tar på sig en mantel, går in igen som Mose.
Mose
Hej! Kul att träffa er! Jag har varit med om så mycket spännande i mitt liv. Hämta diskborsten och håll den som en bebis. När jag var bebis med fint stubbigt hår sa Farao att alla pojkar i det judiska folket skulle kastas i floden Nilen, men mamma och storasyster Mirjam la mig försiktigt i en korg lägg ner diskborsten i papperskorgen, och gömde mig i vassen göm papperskorgen. Då kom Faraos dotter och skulle bada. Jag skrek så in i vassen att hon hittade mig och lyfte upp mig lyft upp diskborsten. ”Åh så gullig! Jag vill ta hand om honom!” Då kom min modiga och smarta storasyster Mirjam fram och sa att hon visste en som kunde amma bebisen, min mamma alltså. Så kom jag tillbaka hem, men efter några år får jag flytta till Faraos dotter i palatset Lägg bort diskborsten.
Jag förstod att jag tillhörde det judiska folket och jag såg hur illa de behandlas. En gång såg jag en stor soldat som slog en gammal man som bar en tung sten. Ta av dig tröjan som blir soldaten, slå lite löst med tröjans ärm på en elev. ”Men jobba då gubbe!” Jag blev så arg att jag slog till honom, slå till tröjan så den flyger iväg, och jag råkade visst döda honom! Jag hoppades att ingen såg men… ”Kan alla peka på mig?” … det var många som hade sett det! Jag blev rädd och sprang iväg.
Rör dig på kartan.
Jag sprang ut ur Egypten, ända hit. En bra bit syd-ost om Döda havet. Här var jag fåraherde i 40 år. En-två elever kan vara får. Räck upp handen förresten alla som vet vem jag är! Annars får du veta det snart.En dag såg jag en buske lampa/krukväxt/elev, som brann, men den brann inte upp. Jag och fåren gick nyfikna närmare.
Gud: (Återberätta eller låt annan instruktör vara Gud.) Mose! Jag är Abrahams, Isaks och Jakobs Gud. Jag ser hur mitt folk lider i Egypten. Du ska gå till Farao och med min hjälp ska vi befria dem.
Mose: Jag kan inte! Jag är för blyg och rädd och stammar! Ingen kommer lyssna på mig!
Gud: Då ska du göra det här tecknet så att de förstår att jag har sänt dig: Ta din stav, (ta fram trolleriormen i stavform), och den ska bli en orm! (Gör den till en sprattlande orm i handen.)
Mose: Hjälp! En orm! (Kasta.)
Gud: Ta den i svansen.
Mose: Läskigt, men ok. (Ta den i svansen och mitt på så den inte går sönder.) Den blir en stav igen! (Lägg undan den.) Ok, jag ska gå.
Så jag gick tillbaka till Egypten. Gå på kartan till Egypten.
Släpp mitt folk! Nej!
Nu bryter vi kartan så ni ser bättre.
Ta fram en Farao, använd gärna rekvisita, viska repliker. Ställ er längst fram.
Jag gick till Farao och sa ”Släpp mitt folk!” Farao la bestämt armarna i kors och sa:
Farao: Nej!
Mose: Då kommer Gud sända 10 plågor tills du släpper oss!
Farao: Det är jag som är Gud!
Mose: Nä! För Gud visade sig för mig i en brinnande buske!
Farao: Säkert!
Mose: Vänta du bara! Vår Gud ska visa vem som är den verkligen Guden!
Berättare: Snart kom alla möjliga plågor. (Öppna 2 Mos, t.ex. gräshoppa, flugor.)
Varje gång sa Farao:
Farao: Ta bort dem så får ni gå!
Mose: Ok Gud, ta bort plågan! Så, borta! (Drick ur vattenflaskan.)
Farao: Ni får vara kvar.
Mose: Du lovade ju! Släpp mitt folk! Drick lite mer, sätt på locket med färgen i.
Farao: Nej!
Berättare: Du ser inte så arg ut. Låna min vattenflaska och skaka den och hoppa hela du, så ser du mer arg ut. (Ge till Faraos hand som är längst ifrån dig, som klassen ser tydligt, men inte Farao, som ser på dig.)
Mose: Släpp mitt folk!
Farao: Nej! (”Hoppa mer! Skaka mer!”)
Mose: Nästa plåga har redan kommit! Allt vatten har blivit blod! Titta! (Whaat?!)
De bad till Nilens flodgudinna, men inget hjälpte. Inte förrän jag bad till min Gud, då tog han bort allt blodet igen. (Ta bort blodsflaskan.)
Då förstod många att vår Gud var på riktigt, och att deras olika gudar inte var verkliga.
Gör rörelserna Mose, Släpp mitt folk, Nej! 10 plågor
Det blev värre och värre plågor. Till slut samlade jag folket och sa:
Nu kommer den värsta plågan. Den förstfödde i varje Egyptisk familj kommer dö. För att ni ska klara er ska ni göra så här: Ta ett lamm ikväll, slakta det och ta blodet från det på dörrposterna på utsidan. Det här är dörrposter visa på dörr och plantera in rörelsen. Senare i natt kommer dödsängeln se att någon annan redan dött i våra hus och då kommer han gå förbi våra hus. Sedan kommer vi få gå och då sticker vi direkt innan Farao ångrar sig. Ok?
Den natten dör många i Egypten, även Faraos egen son.
Farao: Försvinn!
Mose: Gärna!
Påsk
Nu måste vi snabbt äta innan vi lämnar Egypten. Äntligen! Detta blev den första påsken.
Jag är ju Mose men jag har hört att det judiska folket kommer fortsätta fira Påsk i framtiden, t.o.m. på 2000-talet, för att fira att vi blev fria från slaveriet i Egypten.
Ordet påsk betyder ”Gå förbi”, som ängeln. Visa rörelsen, förklara.
Gör rörelserna Mose. Släpp mitt folk! Nej! 10 plågor Påsk.
(Annan instruktör om det finns:) Bibeln berättar också om en annan dramatisk påsk 1500 år senare. Vad handlar de kända berättelserna om tror ni? – ”Att Jesus dog och uppstod.”
Författarna i Nya testamentet säger att det Jesus gjorde på korset liknar det som lammen gjorde, att han dog istället för andra, för att rädda till evigt liv. Det pratar vi mer om i Nya testamentets Bibeläventyr.
Ok, nu måste vi gå direkt! Ställ er upp! Vi ställer oss i två rader i mittgången.
Säg till Farao att gå lite åt sidan. De kan gå på stället om det funkar.
Wow! Vi är på väg att lämna landet! Vad skönt att vi fick gå till slut!
Mose: Nu har vi gått ända till Röda havet. Peka på kartan.
Röda havet
Se så de står i två rader.
Vart går vi nu då? Vi har ju inga båtar att åka över Röda havet med.
Varför skakar hela marken och mullrar?
Nej! Farao har ångrat sig igen! Han kommer med hela sin armé för att ta tillbaka oss!
Folket: Hjälp!
Mose: Gud ska hjälpa oss och ni ska vara tysta!
Nu är ni Röda havet. Leden ska vända sig mot varandra. Sträck ut armarna mot varandra.
Gud sa till mig att sträcka ut min stav över havet. Ha en pekpinne/penna som stav.
Då delade sig havet, sträck upp händerna!
Jag gick först och folket följde efter. Vi går igenom Röda havet! Du först, de andra följer efter.
Faraos armé följde efter, men då stängdes havet igen.
Äntligen fria! Här är vi i säkerhet!
En applåd för vår Faraoskådespelare! Varsågoda att stå kvar, så gör vi rörelserna.
Rörelserna: Mose Släpp mitt folk. Nej! 10 plågor. Påsk. Röda havet.
Det långa dramat om hela Mose liv del 2 fortsätter under ”10 Guds bud”, och del 3 under ”Vandring”.
Dramaförslag med skyltar.
Mose. Släpp mitt folk! Nej! 10 plågor. Påsk.
Mose och Farao spelas av elever.
Förbered
3 A4 med text 1: ”SLÄPP MITT FOLK”, 2: ”NEJ”, 3: ”JA, STICK HÄRIFRÅN”
Lär eleverna rörelserna till ”Släpp mitt folk!” och ”Nej!”
Trolleriet med flaskan – vattnet blir till blod.
Bakgrund
Mose växer upp i Egypten och får den finaste utbildningen man kan få under den här tiden, han växer ju upp som prins i palatset. När Mose en dag är ute och går får han se en soldat som misshandlar en judisk slav, detta gör Mose ledsen och arg för Mose vet att han också var jude. Det står att Mose blir så upprörd att han springer fram och börjar slå soldaten, men han slår för hårt, och soldaten dör. Mose vet inte vad han ska göra och flyr därför ut i öknen. Där bor han i 40 år, han vallar får och gifter sig och får barn. I öknen talar Gud till Mose och säger att han ska bli mannen som för det judiska folket ut ur slaveriet i Egypten. Mose är rädd men till slut säger han ja.
Släpp mitt folk! Nej!
Ta fram en Mose och en Farao. Klä på Farao lite olika saker. Halva klassen är med Mose och halva klassen är med Farao. Instruktören har lapparna bakom ryggen.
Mose går inför Farao och säger: Håll upp A4: ”SLÄPP MITT FOLK!” Alla på Mose sida gör tecknet.
Men Farao säger Håll upp A4: ”NEJ!” Alla med Farao gör tecknet.
För att få Farao att lyssna gör Mose Gud något märkligt.
I Egypten bad man till massvis med olika gudar. Man bad till en gud när man ville ha mat, en annan för att få barn, en annan för att lyckas men jobbet… Dessa gudar såg ut på märkliga sätt, bland annat hade en av gudarna ett grodhuvud. Bibelns Gud ville visa Farao och hela folket att han var den ende riktiga guden så därför skickar han 10 plågor på Egyptens gudar för att visa att han var starkare än de.
Boköppning: 2 Mos Innehåll: tex insekter.
Bland annat, visa med hjälp av djuren i boken, invaderas landet av grodor, flugor, mygg och gräshoppor! Och efter varje plåga säger Mose till Farao A4: ”SLÄPP MITT FOLK!” men Farao fortsätter att säga A4: ”NEJ!”. Farao blir argare och argare.
10 plågor
(Säg till Faraoeleven:) Visa hur arg du är Farao! Du ser argare ut om du lånar min vattenflaska och skakar och hoppar.
VA?! Vet ni? En av plågorna är att vattnet blir till blod! Låt Farao visa upp flaskan.
Farao vägrar släppa det judiska folket, så plågorna blir värre och värre.
Inför den sista plågan kommer Mose till Farao och säger A4: ”SLÄPP MITT FOLK” men Farao säger ”NEJ!”. Mose varnar Farao och säger att om Farao inte ger med sig nu kommer något fruktansvärt att hända, så snälla A4: ”SLÄPP MITT FOLK!”. Men Farao säger ”NEJ!”.
Den sista plågan är fruktansvärd. Under natten kommer nämligen en dödsängel och dödar varje förstfött barn i varje familj. Hos det judiska folket också? Nej, för Gud har gett Mose instruktioner att judarna ska ta ett lamm och offra det och smeta dess blod på dörrposterna runt dörren.
Visa på dörrposter. Då ska ängeln se när den kom att här har någon dött istället för barnet, så där behöver inte dödsängeln gå in.
Mitt i natten blir Mose hämtad till Farao och säger igen A4: ”SLÄPP MITT FOLK!” och den här gången säger Farao A4: ”JA, STICK HÄRIFRÅN!”
Påsk
Nu händer det som det judiska folket har väntat på! De blir fria! De behöver inte vara slavar längre! De packar sina väskor, de sjunger, dansar, jublar och har fest. Och de lämnar Egypten som fria män och kvinnor!
Denna högtid firar judarna än idag. Är det någon som vet vad den heter? – Påsk! På judarnas språk hebreiska Pesach, som betyder gå förbi. Visa tecknet, förklara dörrposter.
Men påskfirandet i Sverige brukar komma från andra berättelser från Bibeln. Vad handlar de berättelserna om?
– Att Jesus dog och uppstod. Bibeln säger att det Jesus gjorde på korset liknar det som lammen gjorde, att han dog istället för alla andra, så att ingen skulle behöva dö. Det pratar vi mer om nästa år när vi gör Nya testamentets Bibeläventyr.
Folket lämnar Egypten i fest och de kommer fram till ett stort hav, Röda havet!
Mer om blodtrolleriet
Blodtricket med flaska
Förberedelser: Droppa karamellfärg i korken, låt torka på element, tar flera dagar. Eller klicka i lite pastafärg (gelé) innan lektionen. Beställ på nätet eller från BÄ. Drick ur vattenflaskan ibland.
Instruktör och en elev-Mose står längst fram så alla ser (inte sitta).
Mose sa ”Släpp mitt folk!” Farao blev arg. ”Se arg ut! Ser argare ut om du skakar min vattenflaska och hoppar.” Sätt på korken. Sätt flaskan i Faraos hand som är mot klassen och längst ifrån dig, så att klassen ser när den blir röd, men inte Farao. Mose ”Släpp mitt folk!” ”Nej!” (skakar) ”Annars sänder Gud plågor!” ”Nej!” ”Det har redan kommit en plåga!” …
Blodtricket med mugg
Förbered mugg med torkad karamellfärg, ställ i förväg i klassrummets mugg-skåp.
Berätta om ”Släpp mitt folk!”, ”Nej!” Elever är Mose och Farao. Viska eller använd replikkort.
Berättare: För att Egyptierna skulle fatta vem som var den verkligen guden, sände Gud… Host…
För att Egyptierna skulle fatta vem som var den verkligen guden, sände Gud… Host… Host…
Låtsas hosta och leta efter muggar, du hittar din förberedda, blåser ur damm och håller upp och ner. Tar en tillbringare som du häller i lite vatten. Går fram, häller upp vatten i muggen. Luktar. Smakar. Spottar i tillbringare. ”Äckligt!” Häller ut muggen i tillbringaren. ”Blod!”
Berättare: För att Egyptierna skulle fatta vem som var den verkligen guden, sände Gud 10 plågor. Tex blev allt vatten i Egypten blod! De bad till Nilens gudinna, men inget hjälpte.
Farao: Ta bort blodet så får ni gå!
Mose: Visst!
Berättare: Mose bad till sin Gud och blodet försvann men Farao ångrade sig.
Farao: Ni får vara kvar!
Pedagogiska idéer
Kortare draman
Dramana ovan är långa, men du kan så klart välja ut en del av något drama istället och kombinera med att tex läsa från en barnbibel.
Barnmorskehjältarna
Farao hade befallt de judiska barnmorskorna Shifra och Pua att döda alla pojkar de förlöste, men de vägrade. De lurade Farao och sa ”De judiska kvinnorna är så starka att de hinner föda innan vi hinner fram.” Eftersom de räddade så många liv är deras namn nerskrivna i Bibeln. Vilka modiga hjältar! 2 Mos 1:15-22
Röda havet i korridoren
Man kan springa ut med klassen i korridoren och gå igenom Röda havet där. Tar lite mer tid men roligt och passande om de behöver en bensträckare, eller ändå ska ut på rast. Se dramat ”Hela Mose liv del 1” ovan hur eleverna blir ett hav som de går igenom.
Påsktallrik
För att göra det mer levande att det judiska folket än idag firar påsk för att minnas uttåget ur Egypten kan man visa upp en s.k. påsk-tallrik. Googla passover seder plate om du vill köpa en. Här beskrivs hur de fungerar:
Mose, Aron och Mirjam
För att förenkla berättar vi ofta bara om Mose, men egentligen var syskonen Aron och Mirjam också ledare för folket. Om du vill kan du ta med dem också i draman mm. Ju fler namn vi nämner desto svårare blir det dock för eleverna att minnas. 2 Mos 15:20-21, Mik 6:4
Övergång till 10 Guds bud
Mose ledde folket söderut till berget Sinai.