Övergång från Röda havet
Mose ledde folket söderut till berget Sinai.
Poäng
Bibelns Gud lovade att aldrig överge sitt folk och gav dem 10 Guds bud som tecken på det.
10 Guds bud skulle hjälpa dem att leva på ett bra sätt.
Superkort
Folket gick söderut till berget Sinai där Bibelns Gud och folket lovade varandra att alltid hålla ihop, de slöt ett förbund. Gud lovade att alltid älska dem och folket lovade att de skulle följa Gud. Som ett tecken på deras förbund gav Gud dem 10 Guds bud.
Exempel på hur du kan göra
Hela Mose liv, del 2 av 3
Del 3 fortsätter under ”Vandring”.
Medverkande
Instruktör utklädd till Mose.
Förberedelser
Går det att gå ut ur klassrummet söderut?
Har du en ring?
Stentavlorna.
Trafikmärken i 3 Mos
Ordna ljud till rappen.
Fråga läraren om den kan vara med på ett enkelt drama.
Genomförande
Visa i klassrummet var ni gick över Röda havet.
Gud sa att vi skulle gå långt söderut till berget Sinai. Finns en dörr längst ner i klassrummet går du ut där och ropar från nästa rum: Här borta ligger berget Sinai! Gå tillbaka till längst ner i klassrummet.
Där frågade Gud om vi ville bli hans folk, om vi alltid ville lita på honom och det ville vi. Det kallas att vi ingick ett förbund och betyder att vi kom överens om att alltid hålla ihop.
Det var nästan som på en amerikansk film, där killen friar till tjejen.
Låna fröken att fria till, gå ner på knä.
”Will you marry me? Vill du gifta dig med mig?” Gud sa till oss ungefär:
Jag vill vara er Gud och jag älskar er! Jag kommer aldrig överge er. Vill ni vara mitt folk? Vill ni lita på mig, tro på mig och följa mig och hålla mina bud?
Vet ni vad vi svarade? JAAA! Då ingick vi ett förbund med vår Gud, vi lovade varandra att hålla ihop.
När de friar på film ger ofta killen en ring till tjejen, som ett tecken på att de hör ihop. Vår Gud gav oss också något väldigt bra. Jag fick gå upp på berget Sinai och där fick jag två stentavlor (tecknet) med bra regler på, om hur vårt folk ska vara mot varandra, 10 Guds bud. Ta fram kartbilden.
Öppna 3 Mos, trafikmärken.
Det är bra med regler! Tänk om det inte fanns trafikregler, eller fotbollsregler. Det skulle bli livsfarligt och väldigt rörigt.
Jag har hört att i framtiden ända in i 2000-talet påverkar 10 Guds bud lagarna i många länder över hela världen, t.o.m. i Sverige. Därför ska vi rappa dem nu så ni lär er dem. Kan ni knäppa händerna så här?
Säg efter mig:
Inga andra Gudar inte tillbe nån annan…
Inte snacka skit, inte missbruka Guds namn… Osv. Bra! Nu kör vi med musik!
Sätt på, gärna ganska högt med mycket bas, gärna text på Powerpoint så de inte tittar ner, annars häftet.
Pedagogiska idéer
Vatten ur klippan
De blev törstiga i öknen. Gud sa till Mose: Slå med din stav på klippan! Slå på vattenkranen, sätt på vattnet. Och det kom fram vatten ur klippan! Ser ni?! Om det är läge kan ni ta en vattenpaus i klassen.
Så ni gillar regler?
För att få eleverna att upptäcka att de faktiskt själva gillar regler kan man göra så här: Ta fram två elever som gör Sten-sax-påse. Den som förlorar säger du vann för att du har en liknande tröja hemma. Klassen: Va? Nej! Gör det en gång till. Förloraren vinner igen för ni har samma färg på byxorna. Klassen: ”Orättvist!” Du: ”Jaha? Så ni gillar regler alltså?” Berätta om 10 Guds bud som bra regler…
Mooves till rappen
Gör gärna rörelser/mooves som de barn som vill kan hänga på i refrängen.
Exempel finns på hemsidan men du kommer säkert på bättre.
Rap-varianter
Elever som har svårt att hänga med i rappen kan försöka fokusera på enbart de röda, eller blå, meningarna när de rappar. Det går också att helt skippa musiken och rappa långsammare till enbart fingerknäpp.
Rap-duell
För svårt att göra direkt, men om de älskar rappen funkar det som ett sätt att ta rappen ett steg till i slutet av en lektion.
Ställ upp klassen på två led som tittar på varandra – de till vänster ska rappa den röda texten, de till höger den blå. Alla håller i varsitt häfte. Instruktören går igenom textens betoning först – rad för rad, med respektive grupp. Under refrängen uppmanas eleverna att klämma fast häftet under armen för att kunna göra rörelser och gunga. Om ni är två instruktörer rappar ni med varsin grupp.
Bikupor
Eleverna kan säga till bänkgrannen ett budord som de tycker är viktigt.
Återknyta 10 Guds bud
Vi hinner inte gå igenom alla buden, men återknyt till dem senare där det passar, t.ex. David, som både tog en annans fru och sedan såg till att hennes man dog.
Vi kan ändå redan här koppla ”Döda inte någon, det är helt åt skogen” med att människorna skapades till Guds avbild och att Bibeln därför menar att varje människa är väldigt värdefull.
Övergång till vandring
Efter ett år vandrade de vidare norrut mot Israel.